کانون تبلیغاتی  پرنیوم ویزیت

کانون تبلیغاتی پرنیوم ویزیت

کلیه سفارشات تبلیغاتی
کانون تبلیغاتی  پرنیوم ویزیت

کانون تبلیغاتی پرنیوم ویزیت

کلیه سفارشات تبلیغاتی

چرا طراحی لوگو مهم است ؟

  تاریخچه ی طراحی لوگو

به جرائت میتوان گفت گه تاریخچه ی  طراحی لوگو به سالها قبل از میلاد مسیح بر میگردد ۲۳۰۰ سال قبل از میلاد مهر استوانه ای ابداع شد و حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد نیز سکه! هر کدام طرح های خاصی درون خود داشتن که بسته به فرهنگ هر کشور و قلمرو ساخته میشد تایپو گرافی انقلاب عظیمی در عرصه تبلیغات ایجاد کرد مانند انقلاب عظیم صنعتی که جایگزین انقلاب کشاورزی شد این موضوع به قرن ۱۸ و ۱۹ بر میگردد که کتاب هایی که تازه چاپ و نشر میشدنند یا ویراست کتاب ها با فونت ها تزیینی جدیدی جایگزین شده بود ایجاد طرح های زیبا کادر های و… درون طرح ها ناشی از پیشرفت علم گرافیک بود شرکت های بازرگانی همواره با تلاش فراوان با سبک های هنری نوین در حال توسعه کسب کار خود بودنند در کشور های توسعه یافته نظیر آمریکا و فرانسه صد های چاپان خانه و با هزاران کارگر تاسیس شد و روز به روز این علم پیشرفت کرد با گذشت زمان و افزایش سواد و علم مردم دید مردم نیز به این قضیه باز شد و به این معقوله سوق پیدا کردنند در اوخر قرن ۱۹ ام میلادی و سال ۱۹۵۰ مدرنیسم به اروپا راه پیدا کرد و پیروی از اصول ایالات متحده برای ایجاد موجی از پیشرفت در زمینه تجارت و کسب کار بنا نهاده شد یکی از شعار های معروف طراحی اروپایی  که سبک های زیادی را خلق کرده بود کمتر بهتر است بود به این معنی که هرچه لوگو ساده تر باشد و مفهوم آن راحت تر درک شود بهتر است همچنین  لوگو مدرنیسم استفاده بسیاری در تبلیغات تلویزیونی میشدنن و اختراعات دیجیتالی و توسعه صنعت چاپ نیز تا به امروز به این علم کمک بسیاری کرده است نکته بسیاری مفیدی که از این قسمت مطلب میتوان یافت این است که زیبای سادگیست  و هر چه بتوان لوگو را ساده تر و قابل فهم تر طراحی کرد به حرفه ای بودن ما کمک میکند در ادامه در مورد طراحی لوگو بیشتر بحث خواهیم کرد و به طور کامل توضیح میدم که چطور میشود که یک لوگوی حرفه ای طراحی میشود و به عنوان برند شناخته میشود

 تفاوت آرم و لوگو

خیلی از کاربران و افراد جامعه تفکرشان بر این است که آرم و لوگو مانند یکدیگر هستنند و فقط تفاوت کلمه ای دارند اما اینگونه نیست تفاوت این دو بسیار است و جای بحثی زیادی دارد معمولا آرم ها همانطور که از اسمشان پیداست فقط یک نماد شکلی میباشند در طراحی آرم به هیچ وجه نباید از نوشته استفاده شود اما در طراحی لوگو محدودیتی وجود نخواهد داشت و میتوان بسیار در این زمینه مانور داد آرم ها میتوانند بیانگر کار شرکت باشند و میتوانند نباشند ! میتوانیم مثالی در مورد آرم بزنیم که کاملا متوجه نفاوت آن با لوگو شوید! معمولا شرکت های ماشین سازی دارای آرم هستن آرم هایی که به هیچ وجه شما بادیدن آن ها متوجه نخواهید شد که این شرکت دارای چه محصولاتی است مثلا آرم شرکت فراری که یک اسب است اما در طراحی لوگو یکی از نکات مهمی که باید رعایت شود این است که لوگو متناسب با کاربری شرکت باشد اما در این زمینه هم محدودیتی نیست و من میتوانم چندیدن لوگو معروف را به شما معرفی کنم که هیچ ربطی به شرکت خود ندارند! اما بهتر است داشته باشند تا فهم لوگو آسان تر باشد .

 سبک ها در طراحی لوگو

همانطور که در پست هایی که در وبلاگ قرار داده شد به طور کامل با سبک های لوگو آشنا شدیم اما یک توضیح جامع هم در اینجا میدهم لوگو ها در سبک های مختلفی طراحی میشوند که تمام این سبک های زیر مجموعه ۳ سبک است یعنی ممکن نیست هیچ طرح لوگویی از این ۳ سبک خارج باشند

طراحی لوگو در سبک نوشتاری

سبک نوشتاری یک سبک کلاسیک است که امروزه با گذشت زمان نیز پیشرفت بسیاری کرده است خیلی از این لوگو ها در این سبک هستنند سبک نوشتاری سبکی است که در آن طراحی لوگو فقط به صورت نوشته طراحی میشود و هیچ شکلی در آن وجود ندارد تایپوگرافی را نیز میتوان یک زیر مجموعه از لوگوی نوشتاری دانست از لوگو های نوشتاری معروف میتوان به لوگوی شرکت گوگل اشاره کرد که به وسیله یک طراح برزیلی به نام روث کدار طراحی شده است لوگوی گوگل بارها در مناسبت های مختلف تغییر میکند اما لوگوی اصلی آن همان لوگویی است که در ۴ رنگ طراحی شده است و هر رنگ دلیل خاصی دارد که هر شرکت یک جور آن را توصیف میکند امروزه برای طراحی یک لوگوی حرفه ای باید یک رنگ بندی خاص در نظر گرفته شود که در ادامه درباره این موضوع نیز صحبت خواهیم کرد

طراحی لوگو در سبک تصویری یا اشکال

این سبک نیز بسیار در طراحی لوگو استفاده میشود یعنی هرسه سبک زیاد استفاده میشوند نمیتوان گفت کدام سبک در بین جوامع محبوب تر است سبک تصویری در طراحی لوگو سبکی است که فقط از اشکال در طراحی لوگو استفاده میشود و هیچ نوشته درون آن وجود نخواهد داشت از لوگوهای معروف تصویری میتوان به لوگوی شرکت اپل که یک سیب گاز زده است و همینطور لوگوی شبکه ی اجتماعی توییتر که یک پرنده است اشاره کرد اگر دقت کنید لوگو ها میتوانند هیچ ربطی به شرکت نداشته باشند همانطور که لوگوی اپل هیچ ربطی به شرکت ندارد پس در این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد که لوگو حتما باید با شرکت مرتبط باشد

طراحی لوگو در سبک تلفیقی

لوگو های تلفیقی ترکیبی از این ۲ لوگو هستنند یعنی شکل و نوشته با هم ترکیب میشود و یک لوگوی زیبا را تشکیل میدهد لوگو های تلفیقی تنوع بسیاری دارند اما نکته ای که در طراحی این لوگو وجود دارد این است که باید جوری با هم شکل  نوشته را ترکیب کرد که انگار جزویی از هم هستنند از لوگو های تلفیقی میتوان به لوگو پپسی یا پلی استیشن اشاره کرد لوگو های تلفیقی معمولا امور مربوط به شرکت هم در خود دارند و نشان میدهند  و همین میتواند در قابل فهم تر کردن یک لوگو حرفه ای کمک شایانی کند

تصور غلط افراد در مورد لوگو های نوشتاری 

بسیاری از افراد تصورشان بر این است که لوگوهای نوشتاری فقط از یک فونت ساده درست میشوند این تصور کاملا غلط است شاید در گذشته این طور بود اما در زمان حال اینگونه نیست امروزه بسیاری از لوگو ها ی نوشتاری با ترکیب اشکال به وجود می آیند که طراحی آن ها نیز بسیار پیچیده تر از یک لوگو اشکال است چون متعارف کردن اشکال کنار هم و تبدیل آن ها به نوشته کار ساده ای نیست مخصوصا اگر بخواهید طرح خاصی به نوشته دهید یکی دیگر از روش های طراحی لوگو نوشتاری هم این است که فونت را ویرایش کنید این روش برای افراد مبتدی خوب است چون در طراحی محدودیت های بسیاری ایجاد میشود میتوان گفت لوگوهای نوشتاری اگر قرار باشد با اشکال طراحی شوند جزو طراحی های مشکل تلقی میشوند ایجاد منهنی های متانسب زاویه های مناسب و در کل ایجاد یک لوگوی نوشتاری متعارف مشکل است

لوگوهای سه بعدی؟! خوب یا بد!

لوگو های سه بعدی چند سالی هست که طراحی میشوند و دارای انواع مختلفی میباشند لوگو های سه بعدی ابتدا به صورت ۲ بعد طراحی شده و سپس بعد سوم را به آن اضافه میکنند اما به نظر من لوگو اگر ۲ بعد باشد بهتر است و میتوان لوگو را هم ۲ بعدی طراحی کرد و هم ۳ بعدی اما اصل لوگو باید ۲ بعد داشته باشد این سبک را میتوان به وسیله ی ابزار ۳ بعدی فتوشاپ و یا نرم افزار ایلیستراتور انجام داد و بعضی از طراحان با تجربه و حرفه ای خودشان با تکنیک های بعد به لوگو ها بعد میدهند همچنین میتوان با ایجاد سایه نیز بعدی کوچک به لوگو داد سایه ها باید به تناسب زاویه لوگو طراحی شوند که معمولا از یک دایره با گرادیانت مشکی و بی رنگ تشکیل میشود لوگو های ۳ بعدی میتوانند در زوایای مختلف طراحی گردنند یعنی در ۳ محور بچرخنند محور های x y z و هر کدام از این چرخش ها حالت خاصی به لوگوی ما میدهد رنگ بعد سوم معمولا تیره از رنگ های ۲ بعدی دیگر است مثلا اگر رنگ ها بعد اول و دوم آبی روشن باشد بعد سوم باید آبی تیره باشد چون باید حالتی داشته باشد که انگار پشت قرار گرفته اگر هم رنگ دو بعد دیگر باشد اصلا ۳ بعدی بودن آن قابل تشخیص نخواهد بود سبک دیگری نیز برای ایجاد بعد سوم در طراحی لوگو وجود دارد که با ایجاد گرادیانت تیره و روشن حالت ۳بعدی به لوگو میدهند مانند لوگوی شرکت autodesk   

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد