همانطور که اشاره شد، تولید محتوا میتواند محدودهی گستردهای از فعالیتها را در بر بگیرد: از کسی که چند قرن پیش مشغول نوشتن یک کتاب خطی بوده تا کسی که امروز با انتشار پست و لایو و استوری به تولید محتوا در اینستاگرام مشغول باشد ، همگی به تولید محتوا مشغول هستند.اما جدای از این معنای گسترده و عام، کار تولید محتوا امروز یک معنای خاص هم پیدا کرده و آن تولید محتوای الکترونیکی است.حتی امروزه مجموعههای بسیاری تحت عنوان آژانس تولید محتوا و نیز شرکت تولید محتوا مشغول کار هستند که تولید محتوا را از یک فعالیت فردی فراتر بردهاند و با انجام تخصصی این کار، هزینه تولید محتوا را کاهش داده و سرعت این کار را بیشتر کردهاند.این شرکتها بسته به توانمندی تیم تولید محتوا و استراتژی خود، ممکن است صرفاً به یک فعالیت محدود (مثلاً تولید محتوای ویدیویی یا محتوای متنی) محدود شده یا تولید همه نوع محتوای الکترونیکی برای سایتها و شبکه های اجتماعی را بر عهده بگیرند.
چند سوال کلیدی در تولید محتوا
هیچ کس نمیتواند ادعا کند که یک مجموعه آموزش جامع تولید محتوا ارائه کرده است؛ متمم هم چنین ادعایی ندارد. با این حال، ما بر این باوریم که میتوانند به بسیاری از پرسشها و نیازهای شما پاسخ دهند.در ادامه برخی از کلیدیترین سوالهای مربوط به تولید محتوا را توضیح میدهیم که چگونه به وسیلهی درسهای متمم میتوانید پاسخ آنها را بیابید.
برنامه ریزی تولید محتوا اهمیت تقویم در آن
اگر میخواهید به شکل حرفه ای برای تولید محتوا وقت بگذارید، پیشنهادمان این است که حتماً برنامه ریزی برای تولید محتوا را جدی بگیرید.مهم نیست یک اکانت در توییتر یا اینستاگرام دارید یا یک وبلاگ شخصی یا سایتی برای کسب و کارتان. مهم این است که از الان بدانید روزها و هفتههای آینده چه مطالبی منتشر خواهید کرد. البته قرار نیست تمام جزئیات مطلب مشخص باشد، اما لااقل باید پاسخ سوالهای زیر را مشخص کرده باشید:
· تاریخ انتشار محتوا
· موضوع محتوا (ترجیحاً عنوان و چند کلمهی کلیدی که بیان کنندهی پیام اصلی باشد)
· فرمت محتوا (محتوای متنی- محتوای ویدئویی- محتوای صوتی(
· چارچوب محتوا (مقاله- رپورتاژ آگهی- اینفوگرافیک- پادکست- محتوای حمایت شده- فهرست- چک لیست (
· رسانه هدف (وبسایت- وبلاگ- اینستاگرام-لینکدین- توییتر(
این همان کاری است که در ادبیات استراتژی محتوا از آن با عنوان برنامه تولید محتوا یا تقویم محتوا نام برده میشود. مطالعهی مطلب زیر میتواند به شما برای درک بهتر مفهوم برنامه ریزی محتوا کمک کند:
تقویم محتوا
ایده تولید محتوا را از کجا به دست بیاورم؟
در پاسخ به این سوال که «چه محتوایی تولید کنیم؟» باید گفت: مشتری خود را بشناسید و نیازهایش را تشخیص دهید و محتوایی تولید کنید که به این نیازها پاسخ دهد.اما میدانیم که در عمل، چالشهای تولید محتوا پیچیدهتر است. مثلاً وقتی به شکل منظم محتوا تولید میکنید، ممکن است روزها یا هفتههایی وجود داشته باشد که هیچ ایدهای به ذهن تان نرسد و پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا به یک چالش تبدیل شود. یا به تعریف نویسندگان، گرفتار Writer’s Block شوید (انگار که ذهن، قفل شده و به هیچ جا راه پیدا نمیکند( ما با در نظر گرفت این شرایط، چند درس تولید محتوا را به ایده یابی برای تولید محتوا اختصاص دادهایم:
ایده هایی برای وبلاگ نویسی
البته با وجودی که ما ایده های وبلاگ نویسی و تولید محتوا برای اینستاگرام را در درسهای جداگانه مطرح کردهایم، عملاً میتوانید با کمی خلاقیت، هر کدام از این ایدهها را در فضای دیگر هم به کار ببرید. از محتواهای تولید شده برای اینستاگرام میتوان برای وبلاگ نویسی ایده گرفت. به شکل مشابه، وبلاگها هم میتوانند منبع خوبی برای ایده یابی پستهای اینستاگرامی یا مطالب کانالهای تلگرامی باشند.